Nyhedsmails

12/1 2017 - CETA's ødelæggelser
 
 
CETA’s store forringelser af samfundet
Attikel af Maja Føgh, medlem af TTIP-Netværket

Nedenfor 6 uddrag:
(Nederst linket med hele analysen) 

Fristelsen til at imødekomme CETA’s anbefalinger om private investeringer i leverandørleddet vil være tungtvejende.  Med CETA’s  stilstands- og skraldenøgleklausul : Én gang privatiserede tjenesteydelser kan ikke tilbageføres i offentlig regi, er der med en ratificering og implementering af CETA sikret en fremadskridende og permanent kommercialisering af offentlig service.

Nærmere her: http://notat.dk/artikler/2014/skraldenoegleklausul-for-liberalisering 

På baggrund af DGB’s analyse af CETA kan man konkludere, at kapitlet om ’handel og arbejde’ i realiteten fungerer som en slags sideaftale uden juridisk tyngde og gennemslagskraft. Fagforbund, der ønsker at beskytte sine medlemmers interesse, sundhed og liv, værne om kernearbejdsnormerne eller udvide de ansattes rettigheder, herunder kompensation for overskridelser af samme, bør tage denne advarsel til sig og afvise CETA og lignende handelsaftaler. 

Taber man en ISDS-sag, som Canada har haft mange af – og tabt -  efter indgåelse af frihandelsaftalen NAFTA i 1994, får det ikke alene den virkning, at staten, dvs. skatteborgerne, betaler firmaet erstatning og alle sagsomkostningerne, men også at loven bliver skruet tilbage. 

Efter at NAFTA trådte i kraft 1994, har 40 % af sagsanlæggene mod Canada handlet om regulering til fordel for miljøbeskyttelse, som var til ulempe for selskaber, der udnytter og sælger fossil energi. (Lars: Canada har tabt alle sager. USA vundet.) 

 CETA’s liberaliseringstilskyndelser falder godt i tråd med det, traktaten som helhed går ud på:At udvide privatkapitalistiske muligheder for at kommercialisere og udnytte de kulturelle og naturlige ressourcer et land måtte besidde

Afslutningen i den lange analyse:

CETA vil med sine ISDS-bestemmelser, der indebærer økonomiske sanktionsmuligheder, stå juridisk stærkere end de henstillinger, der anvendes i EU-traktaternes konkurrencedirektiver. Når private koncerner, der byder på udliciteringer i hele handelsområdet kan sagsøge staten, kommer virkeligheden til at se ganske anderledes ud. Skrækscenariet er, at med kommercialisering af sundheds-, omsorgs- og uddannelses-, kulturydelser, vil der brugermæssigt bliver skabt et A- og B-hold og måske et C-hold, hvor kvalitet, bemanding osv. lægges over på brugerbetaling på samme måde som vi kender det fra de tilsvarende sektorer i USA, hvor de mindre bemidlede modtager ringere service ( hvis overhovedet nogen!), og velstående borgere kan betale sig til kvalitetsydelser og adgang til viden.
Kilde:
Hvis I har brug for en grundig og læseværdig artikel om CETA og forholdet til fagbevægelsen mv,
så har Maja Føgh skrevet herom i Kritisk debat.

http://kritiskdebat.dk/articles.php?article_id=1768
Venlig hilsen
Steffen Hougaard

Juni 2017


Maj 2017


April 2017


Marts 2017


Februar 2017


Januar 2017


December 2016


November 2016


Oktober 2016


September 2016


August 2016


Juli 2016


Juni 2016


Maj 2016


April 2016


Marts 2016


Februar 2016


Januar 2016


December 2015


November 2015


Oktober 2015


September 2015


August 2015


Juli 2015


Juni 2015


Maj 2015


April 2015


Marts 2015


Februar 2015


Januar 2015


December 2014


November 2014


Oktober 2014


September 2014


August 2014


Juli 2014


Juni 2014


Maj 2014

Biodynamisk Forbrugersammenslutning  | Tlf.: 48 28 87 00